در صنعت امروزی که با شتاب زیادی در حال عبور و تغییر میباشد، توقف و عدم حرکت مناسب و نبوغانه و عدم بهرهگیری از تجارب و دانش افراد کارآمد، به منزله نابودی و مرگ تدریجی یک سازمان خواهد بود و این الزام به علت تغییرات و گسترش سریع و ادامهدار تکنولوژی، تکاپو و عکسالعمل رقبای موجود در بازار به وجود آمده است که این امر ایجاد واحدی به نام واحد تحقیق و توسعه را در سازمانها بیش از پیش ضروری کرده است.
ایجاد واحد با بخشی مستقل و مجزا تحت عنوان تحقیق و توسعه (Research and Development) که گاهی به صورت مخفف (R&D) هم مورد اشاره قرار میگیرد، در هر سازمانی امری اجتناب ناپذیر است. امروزه افزایش شدید رقابت بین سازمانها و شرکت ها نیز سبب افزایش حمایت از فعالیتهای تحقیق و توسعهای شده است. در حال حاضر بخش تحقیق و توسعه یک سازمان، تاثیر مهم و مستقیمی روی اهداف و عملکرد آن سازمان دارد.
تولیدات نوآورانه، کنترل بهرهوری، ارتقاء و نگهداری کیفیت، استانداردسازی، بررسی و رصد دقیق و مداوم بازار داخلی و خارجی، کنترل دقیق نوسانات عملکرد تولید، بررسی تفاوت سازمان با سازمانهای رقیب، ارتباط هماهنگ با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و همچنین تولید علم، از جمله انجام طرحهای تحقیقاتی مورد نیاز سازمان، از نقش آفرینی واحدهای تحقیق و توسعه در یک سازمان به شمار میرود.
در این راستا زنجیره یکپارچه تولید کیوان مرغ پر طلای مهاباد نیز که یکی از پیش تازان عرصه صنعت تولید محصولات کشاورزی و پروتئینی کشور به شمار میرود، از این غافله عقب نمانده و در رسیدن به اهداف سازمانی خود با راه اندازی واحد تحقیق و توسعه خود، قدم بزرگی در رسیدن به اهداف سازمانی خویش برداشته است.
در این سازمان اهداف واحد تحقیق و توسعه که در جهت تلاش برای دستیابی به سطح مطلوب برای یک سازمان میباشد، براساس اولویتها و نیازهای سازمانی، تدوین گردیده است که در زیر به برخی از این اهداف اشاره میگردد:
- آنالیز دقیق وضعیت محصولات موجود سازمان و بررسی دقیق میزان کارآمدی برنامههای جاری
- تولید محصولات جدید و ارتقای کیفیت محصولات موجود
- تحقیقات در راستای کاهش ضایعات تولیدی و یافتن راهکارهای هوشمندانه برای کاهش هزینههای تولید
- تولید دانش نوین، پیرامون عناوین علمی و فنآورانه به منظور توسعه محصولات و بهینهسازی فرآیندهای تولیدی صنایع مرتبط
- انجام پروژههای علمی در جهت برطرف کردن نیازمندیهای سازمان و رفع مشکلات خاص صنعت، با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی
- جذب و انتقال فنآوریها و ایجاد اطمینان بیشتر در سرمایهگذاری در اثر همکاری با نهادهای علمی و صنعتی
- افزایش نیروی رقابتی در عرصههای داخلی و خارجی و حضور فعال در بازارهای جهانی بخصوص کشورهای همسایه
- برنامهریزی دقیق برای تولیدات صادراتی و استانداردسازی محصولات، مطابق بر استانداردهای جهانی و ایزوهای بینالمللی
- ارتقای میزان خوداتکایی با برنامهریزی در تامین مواد اولیه
- و در نهایت پاسخ به نیازها و خواستههای جامعه و مصرفکنندگان
تحقیق و توسعه
در صنعت امروزی که با شتاب زیادی در حال عبور و تغییر میباشد، توقف و عدم حرکت مناسب و نبوغانه و عدم بهرهگیری از تجارب و دانش افراد کارآمد، به منزله نابودی و مرگ تدریجی یک سازمان خواهد بود و این الزام به علت تغییرات و گسترش سریع و ادامهدار تکنولوژی، تکاپو و عکسالعمل رقبای موجود در بازار به وجود آمده است که این امر ایجاد واحدی به نام واحد تحقیق و توسعه را در سازمانها بیش از پیش ضروری کرده است.
ایجاد واحد با بخشی مستقل و مجزا تحت عنوان تحقیق و توسعه (Research and Development) که گاهی به صورت مخفف (R&D) هم مورد اشاره قرار میگیرد، در هر سازمانی امری اجتناب ناپذیر است. امروزه افزایش شدید رقابت بین سازمانها و شرکت ها نیز سبب افزایش حمایت از فعالیتهای تحقیق و توسعهای شده است. در حال حاضر بخش تحقیق و توسعه یک سازمان، تاثیر مهم و مستقیمی روی اهداف و عملکرد آن سازمان دارد.
تولیدات نوآورانه، کنترل بهرهوری، ارتقاء و نگهداری کیفیت، استانداردسازی، بررسی و رصد دقیق و مداوم بازار داخلی و خارجی، کنترل دقیق نوسانات عملکرد تولید، بررسی تفاوت سازمان با سازمانهای رقیب، ارتباط هماهنگ با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و همچنین تولید علم، از جمله انجام طرحهای تحقیقاتی مورد نیاز سازمان، از نقش آفرینی واحدهای تحقیق و توسعه در یک سازمان به شمار میرود.
تحقیق و توسعه شرکت کیوان مرغ پر طلای مهاباد
زنجیره یکپارچه تولید کیوان مرغ پر طلای مهاباد نیز که یکی از پیش تازان عرصه صنعت تولید محصولات کشاورزی و پروتئینی کشور به شمار میرود، از این غافله عقب نمانده و در رسیدن به اهداف خود با راه اندازی واحد تحقیق و توسعه، قدم بزرگی در رسیدن به اهداف سازمانی خویش برداشته است. این شرکت با اتکا به نیروهای متخصص و با تکیه بر بررسی ها و نگاه های کارشناسانه علمی واحد تحقیق و توسعه هر روز در تلاش ارائه راهکارهای کاربردی در جهت رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر کمیت و کیفیت تولید می باشد.
اهداف واحد تحقیق و توسعه
در این سازمان اهداف واحد تحقیق و توسعه که در جهت تلاش برای دستیابی به سطح مطلوب برای یک سازمان میباشد، براساس اولویتها و نیازهای سازمانی، تدوین گردیده است که در زیر به برخی از این اهداف اشاره میگردد:
امکانات موجود واحد تحقیق و توسعه
این واحد در شرکت کیوان مرغ پر طلای مهاباد دارای امکانات به شرح زیر می باشد:
* آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی نوین آزمون
(سنجش تیتر های مربوط به بیماری های مختلف)
* آزمایشگاه تغذیه کارخانه خوراک دام و طیور
( توانایی اندازه گیری پارامترهای مربوزط خوراک از قبیل: پروتئین خام، چربی خام، کلسیم، فسفر و ....)
* فارم تحقیقاتی پرورش جوجه گوشتی و مرغ مادر
(اجرای طرح های تحقیقاتی با تمام امکانات علمی روز )
* دستگاه های ارزیابی شرایط محیطی سالن با توانایی سنجش دما (سانتی گراد)، رطوبت نسبی (درصد)، نور (لوکس)، جریان هوا (متر بر ثانیه)، اختلاف فشار (پاسکال) و نقطه شبنم (درصد)
این دستگاه ها شامل:
- مولتی فانکشن Lutron Lm 9000 (لوترون مدل ال ام 9000)
- اختلاف فشارسنج Testo 510 (تستو مدل 510)
- مولتی فانکشن Kestrel Nv (کسترل 4000 ان وی)
*
اعضاء واحد تحقیق و توسعه
واحد تحقیق و توسعه شرکت کیوان مرغ پر طلای مهاباد با تشکیل کارگروه تحقیق و توسعه، از همکاران شاغل در مجموعه تولیدی خود در جهت اجرایی کردن اهداف و برنامه های این کارگروه اقدامات بزرگی انجام داده است.اعضاء تشکیل دهنده این کارگروه شامل: مدیر عامل شرکت، مدیر واحد تحقیق و توسعه، مدیر کارخانه خوراک دام و طیور، مدیر جوجهکشی، مدیر مجموعه پرورش جوجههای گوشتی، مدیر مجموعه پرورش مرغهای مادر، مدیر کشتارگاه و سردخانه، مدیر مزارع و باغات کشاورزی و مدیرگلخانه صنعتی هیدروپونیک می باشد.
اهداف این کارگروه به قرار زیر می باشد:
1- تشکیل جلسات هم اندیشی و اتاق فکر در جهت رفع موانع و مشکلات موجود در مسیر تولید و پیشرفت مجموعه
2- استفاده از تجربیات همکاران در بخش های مختلف و تقویت ارتباط درون سازمانی
3- ایجاد فرصتهای جدید برای همکاران خواهان پیشرفت بر مبنای امکانات موجود در مجموعه
4- بهبود روابط بین کارکنان و ایجاد ساختار تیمی برای فعالیتهای مشترک سازمانی
5- همکاری و هم اندیشی در اجرای پژوهش های تحقیقاتی
6- همکاری در ارائه و نشر مطالب علمی آموزشی
7- حضور، برگزاری و همکاری در دوره های آموزشی
8- استفاده از تجربیات در اجرایی کردن پژوهش های پیشنهادی از طرف مجموعه های تجاری و دانشگاهی
9- بررسی محصولات تولیدی در بازار هدف و تلاش در بهبود کمیت و کیفیت تولیدات
10- در نهایت رسیدگی و جامه عمل پوشاندن به پیشنهادات کاربردی و عملی